2014-04-28

"Colossal Cave Computer Center" eller grottan som var grunden till internet i Sverige

I den här bloggposten kommer jag inte att beskriva nutid eller göra framtidsspaningar utan gå tillbaks till något som nog har varit avgörande för att Sverige skulle få en ledande roll för internets utveckling.
Jag hittade för några dagar sedan ett exemplar av Digital Equipments svenska kundtidning från juni 1989. Tidningen har en artikel om Peter Löthberg och datorföreningen Stacken på KTH men främst är det ett reportage om Peters datorhall; "Colossal Cave Computer Center" (CCCC) på Torkel Knutssonsgatan i Stockholm.
Själv var jag bara "hangaround" i detta sammanhang, jag saknade tid och fokus för att aktivt kunna delta men jag förstod att det här var stort. Det visade sig också att det blev än större, i denna källare skedde en informell kompetensutveckling som medförde att det fanns en grupp av mycket färgstarka och självständiga personer som var redo att snabbt bygga upp internet i Sverige på ett sätt som få länder lyckats med. Vad som hände efter CCCC beskrivs väl i boken "De byggde Internet i Sverige", läsning rekommenderas. 

Artikeln från "Aktuellt från Digital"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar